''20 צבאים חלילה שימותו או 2000 יחידות דיור בירושלים?''

ועידת הדיור והנדל''ן לצעירים לשנת 2016 התקיימה אתמול (ב') בבית חיל האוויר בהרצליה, עם שלל בכירים, פוליטיקאים ומומחים בתחום הנדל''ן. שאלות רבות עלו בוועידה, תשובות רבות נזרקו לאוויר, ואפילו הייתה מחאה סוערת שקטעה את דבריו של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. 

בתחילת הכנס עלה לבמה שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. 4 נשים, זכאיות הדיור הציבורי, קמו במחאה ממקומותיהן והניפו שלטים תוך קריאות זעקה שהמדינה לא עושה דבר בשבילן.

הנשים טענו שלמדינה לא אכפת מהן. אחת אף צעקה לעבר השר: "אני סבתא ואם. יש לי נכד בין שנתיים. בסוף החודש אין לי לאן ללכת. או לישון באוהל או ברחוב. איך אתה מרשה לעצמך לקבל עשרות אלפי שקלים בחודש, בעוד שאני נזרקת לרחוב? אתה גר בממלכה שלך, ולא אכפת לך בכלל".

המחאה נמשכה מספר דקות, והסתיימה רק לאחר שהשר ניגש אליהן וביקש מהן לתת לו לדבר.



 מתוך מחאת הזכאיות. צילום: אוהד אשכנזי

לאחר שהרוחות נרגעו, גלנט ענה: "המדינה פעם החזיקה הרבה דיור ציבורי, היום פחות מאחוז. אנחנו עובדים על הגדלת היצע הדירות. יש עוד יוזמות. ההשקעה שלנו בדיור ציבורי עכשיו לא הייתה כדוגמתה, זה ייקח זמן, אבל אנחנו מתקדמים".

לשאלה לאן נעלמו המיליארדים מקופת הדיור הציבורי במהלך השנים ענה השר: "בקרן הדיור הציבורי נותרו 700 מיליון ש"ח, מכמעט שלושה מיליארד. לאן נעלמו המיליארדים? שנכנסתי לתפקיד שאלתי, ואמרו לי שהכסף הלך לדברים אחרים. מבקר המדינה בודק את זה עכשיו". עוד אמר השר לזכאיות המתוסכלות: "לצערי במחאה החברתית של 2011 קולם של החלשים נבלע ונעלם. אנחנו עכשיו עושים דברים שלא נעשו שנים. בדיור הציבורי קנינו מאות דירות כאשר בשנים קודמות רכשו בודדות בשנה. גם מחיר למשתכן היא תוכנית שעוזרת למחוסרי דיור להיכנס לשוק".

גלנט התייחס בדבריו גם למצב הכלכלי ולסימני ההאטה במשק בשנה האחרונה, ואמר: "יש האטה במשק, גם אם אנחנו לא אוהבים את זה. אני חושב שזה, יחד עם המאמצים שלנו בתחום הדיור, יובילו לצינון השוק והאטה. זה מה שאני חושב. הנדל"ן הוא עוגן שמחזיק את הכלכלה. משחק מהיר מדי בתחום הדיור יכול להוביל למשבר כלכלי גדול. צריך לסייע למי שיכול, צריך להגדיל את הפריון, עידוד מנועי הצמיחה של המשק. אבל אי אפשר לעשות שינוי מהר מדי". גלנט התייחס גם לטענה שהמחירים במרכז גבוהים מדי, ואמר: "אם אדם לא יכול לגור במרכז אזור הביקוש, אנחנו צריכים לתת לו את הכלים לגור בפריפריה. קרבה למרכז, שירותים טובים".


שר השיכון והבינוי, יואב גלנט. צילום: ואדים Dyment

בנוגע לתחום השכירות, תחום שהזניחה המדינה גם כן, אמר גלנט: "הייתי מעורב בהצעת החוק לשכירות הוגנת וזו פעם ראשונה שמוגדרת מהי דירה נאותה למגורים וזה חשוב מאוד. הצעת החוק הממשלתית תגיע בקרוב. אני לא בעד פיקוח אלא מנגנון ויסות. אנחנו גם מגדילים את ההיצע בתחום הזה, ונותנים תמריצים לקבלנים".

 

"האם מחירי הדיור ירדו?"

שאילת השאלות בכל בית בישראל היא "מתי המחירים לעזאזל ירדו?" בפאנל שכלל בכירים ומומחים בתחום הנדל"ן, התשובות ענו יותר על השאלה "מה צריך לעשות כדי שהמחירים ירדו". עוד דבר שהשאיר את הנוכחים בקהל פסימיים מתמיד.

 

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, הפנתה אצבע מאשימה כלפי הבירוקרטיה הישראלית: "הפיתרון הוא לא מחיר למשתכן. הפתרון הוא הליכי שינוי ייעוד מהירים, זריזים, חיסול הבירוקרטיה. אני בעצמי מלווה תכניות של עשרות אלפי יחידות דיור, שרק אם מישהו היה מוכן לדחוף את בנייתן יותר מהר, לילדים היום היו פתרונות דיור הרבה יותר מהירים", וזכתה לתשואות מצד הקהל.

 

עדיאל שמרון, מ"מ יו"ר ר"מי, הגיב לדבריה של בוגין: "אנחנו מתכננים הרבה. אני יכול לספר לכם על לא מעט תכניות שאנחנו מתאבדים עליהם, ובגלל 20 צבאים במורדות רמות בירושלים, ישנה התנגדות לבנייה מקיר לקיר. אני מאוד אוהב צבאים, אך אני אומר הכי בקיצוניות - 20 צבאים חלילה שימותו או 2000 יחידות דיור בירושלים?". במהלך דבריו נזרקה הערה מהקהל: "זה לא סותר אדוני!". שמרון המשיך את דבריו: "בפתח תקווה, המדינה משלמת מיליארדים לפנות את מחנה סירקין, בצדק. תוכלו לראות 18,000 יחידות דיור בפתח תקווה. ראש העיר לא רוצה לקדם את התוכנית הזאת. כולם רוצים לבנות, רק לא אצלם".

 

שמרון התייחס לקריאות לחיסול הבירוקרטיה:" לא צריך לחסל את הבירוקרטיה, כי לכשעצמה היא לא דבר רע. צריך לחסל את הבירוקרטיה שלא תורמת שום דבר. צריך לייצר את האיזון. אנחנו מדינה דמוקרטית, מתקדמת ומערבית. צריך לייצר את האיזון בין השטחים הפתוחים והצבאים לבין הבנייה".

 

בינת שוורץ, מנהלת מנהל התכנון, אמרה: "בתוך 25 שנה, בהנחה שלא תהיה עלייה של יהודים לארץ ישראל, רק על בסיס הילדים שנולדו כאן – אנחנו צריכים לתכנן 3 מיליון דירות חדשות, שזה יותר מלהכפיל את המדינה, ברמת התכנון.

 

בהמשך היום עלה לבמה שר אוצר משה כחלון, שתוכנית הדגל שלו "מחיר למשתכן" הוזכרה במהלך הועידה פעמים רבות. "יש הבדל אחד בין הדירות של מחיר למשתכן לאלה שנמכרות בשוק החופשי – חצי מיליון שקל. זה הסיפור. הדירות המוזלות לא פחות איכותיות. הם מביאים את הקרמיקה מסין בשבעה דולרים, שלא יספרו סיפורים". כחלון הוסיף ואמר, "אני לא יועץ כלכלי ולא ייעצתי עד היום לאף אחד. אבל לדעתי זוג צעיר צריך למצות את המתנה שמדינת ישראל נותנת לו. בהיקף מאות אלפי שקלים. צריך סבלנות. חודש חודשיים התמונה תתבהר".

"האחריות היא עלי". שר האוצר, משה כחלון. צילום: ואדים Dyment

כחלון התייחס לשאלה סביב הורדת מחירי הדיור, ואמר: "לקחתי אחריות על הדיור, אני אמדד בדיור. זה הדבר הכי קשה במדינת ישראל אבל אני לא חושש, ונעמוד בזה. אנחנו נספק לזוגות הצעירים של הדירות. בסוף זה ישפיע גם על המחירים. על 2,000 דירות שהוצאנו בהגרלות הגיעו 31 אלף זכאים - זו הבעת אמון גדולה מאד. כל המספרים שנזרקו עד היום לגבי פוטנציאל הזכאים הם מהשרוול. את המספרים האמתיים נדע כשנוציא את ההגרלות בהרצליה ובראשון לציון. אנחנו מטפלים במשבר של הרבה שנים. מתבצעות פעולות לתת מענה לדיור בר השגה, השכרה טווח ארוך. זה ייקח זמן. אבל בארבעה בניינים בעפולה הרצפה יצוקה. בלוד כבר התחילו לקדוח. 2,000 איש זכו וממשיכים לזכות כל יום. צריך פחות ציניות".